Omzetgroei: het WVB Principe

 

Omzetgroei: het WVB Principe

Elke onderneming streeft naar omzetgroei. Om substantieel te groeien in omzet hanteren we het WVB principe.
De een is druk bezig met acquisitie en legt de focus op het werven van nieuwe klanten. Zoveel zelfs dat bestaande klanten eigenlijk te weinig aandacht krijgen en uiteindelijk aan de andere kant weer van de wagen vallen. Per saldo veranderd het het klantenbestand alleen qua samenstelling, maar realiseert geen omzetgroei.

Daarnaast zien we ook vaak dat organisaties heel druk zijn met bestaande klanten, of dat er relatief enorm veel tijd opgaat aan enkele grote klanten die alles opeisen.Geen tijd dus voor de kleinere klanten ( die ook groot zouden kunnen worden ) of voor nieuwe klanten. En als een klant dan ook klant is, wat doen we dan om hem/haar het gevoel te geven dat hij/zij ook gewaardeerd en beloond wordt als klant? Zijn we in staat om een strategisch partnership op te bouwen, of moeten we elke ronde weer opnieuw om “verkering”vragen ?

Dit is de rede dat we het WVB principe altijd opnemen in het marktbewerkingsplan of rayonplan. Op organisatie niveau of regio niveau kijken we wat we kunnen doen om aan alle 3 de knoppen te kunnen draaien: Werven, Vullen en Binden; grip op substantiele omzetgroei!

omzetgroei

Werven

Welke nieuwe kanalen kunnen we aanboren?

Welke doelgroepen zijn voor ons nog interessant?

Hebben we een top 10 prospectlijst? Wie willen we heel graag als klant?

Wat gaan we doen, waarmee en hoe, om deze prospects om te zetten tot betalende klant?

Vullenomzetgroei

Welke van onze klanten zouden meer kunnen afnemen? In volume en/of in assortiment?

Wat kunnen we aan upselling en cross selling doen om dit bij deze klanten in te vullen?

Hoeveel % kan ik meer halen uit klanten waar ik toch al binnen ben?

Binden

Een maal klant, en nadat deze gevuld is en aan zijn max zit, is het de grootste kunst om dit ook vast te houden.Vaak is dit veel moeilijker dan werven of vullen. Je kunt namelijk niet zoveel meer doen, of toch? Aandacht.luisteren, meebewegen, meedenken, partnership creeren en belonen voor loyaliteit.

Hoe kunnen we op de juiste wijze en structureel onze beste afnemers het gevoel geven dat we het waarderen, dat we meedenken en ook loyaal zijn aan hen als klant? Hoe kunnen we samenwerken vergroten tot langdurige partnership?

Aan de slag met WVBwvb principe

Kijk eens naar je marktbewerking; draai je voldoende aan alle 3 de knoppen?

Waar leg je het accent? Of waar moet het liggen? Welke van de drie is het ondergeschoven kindje? Benoem concreet inspanningen om gericht aan alle knoppen te draaien en neem deze op in je plan van aanpak.

Ook jouw klanten hebben weer klanten; help jouw klant in het bewerken van zijn klanten m.b.t. van het WVB principe!

“beste klant, ik weet dat je moeite hebt met het verkrijgen van nieuwe consumenten. Daarom wil ik je helpen met inspanningen die gericht zijn op het werven van nieuwe klanten in jouw zaak” ! m.a.w. neem het WVB voor jouw klanten op in je eigen WVB!

Effectief en professioneel aan de slag met WVB?

start vandaag met de SupersalesFormule! http://www.supersalesformule.nl

Over de auteur

Rob van Vroenhoven

Senior trainer & Managing partner - Gespecialiseerd in sales, fieldsales, accountmanagement, onderhandelen, salessupport, interne communicatieverbetering, gedragstypologie DISC.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*