3 Tips om meer te verkopen bij een verkoopgesprek

In dit artikel geef ik je 5 tips om meer te verkopen bij een verkoopgesprek. Net als bij een website, heb je bij een verkoopgesprek ook conversie. De conversie van een gesprek naar het sluiten van een deal. Het verhogen van de conversie van je verkoopgesprek leidt net als bij een website tot een enorme omzet verhoging. Dus hierbij de tips!

1. Zorg voor een duidelijke verhaallijn met probleemstelling en afsluiter

Een goede verhaallijn zorgt voor structuur in het gesprek. Door je goed te verdiepen in het probleem van je potentiële klant, zul je zien dat je meer waardering krijgt en de kans op een goede afsluiter steeds groter wordt. Je kunt je goed verdiepen in het probleem door allereerst goed te luisteren tijdens het kennismakingsgesprek en notities te maken. Zo kun je bijvoorbeeld een digitaal notitieblok aanmaken. Ieder modern besturingsysteem heeft tegenwoordig een notitie app (macOSX, Windows, Android). Het fijne van een digitaal notitieblok is dat de notities in de cloud zitten en overal te openen zijn waar je internet hebt. Daarnaast kun je je verdiepen in de persoon die tegenover je zit door eens rustig vooraf zijn of haar LinkedIn profiel te bekijken. Er zijn meestal leuke of interessante gebeurtenissen waarop je kunt inhaken tijdens het gesprek. Hiermee krijg je het ‘mondhoekjes-omhoog-effect’ bij je gesprekspartner. Zorg dat je alle verkoopargumenten behandeld in je gesprek en wees niet bang om te sluiten met een concreet voorstel voor de deal.

In module 4 van de SuperSales Formule behandelen we het Verkoopmodel en leren Rob en ik je meer structuur aan te brengen in het verkoopgesprek.

2. Maak een lijstje van alle mogelijke bezwaren die een lead zou kunnen hebben

Tijdens een verkoopgesprek is het onmogelijk dat je geen bezwaren krijgt. Je klant zal altijd op- of aanmerkingen hebben op je aanbod. Om geen vastloper te krijgen tijdens het gesprek, doe je er goed aan om vooraf zoveel mogelijk bezwaren op papier te zetten en argumenten te noteren die deze bezwaren weerleggen. Een aantal bezwaren kunnen zijn:

  • hebben we al geregeld
  • vinden we wel wat duur
  • verandering geeft veel stress

De kunst is om je klant zoveel mogelijk te ontzorgen in zijn of haar bezwaren. Wat kun je doen om te zorgen dat de verandering die je teweeg wilt brengen, zo min mogelijk extra stress oplevert? Wat maakt je onderscheidend van de huidige aanbieder? Waarom kost jouw product meer dan die van de huidige aanbieder?

In module 3 van de SuperSales Formule online training leer je om goed om te gaan met bezwaren van je potentiële klanten.

3. Maak een concrete deal met snelle beslissers korting

Een deal moet concreet zijn om snel te worden afgesloten. Door een duidelijk product aan te bieden, helder te zijn over de voordelen en een transparante prijs te bieden is de kans erg groot dat de persoon tegenover je enthousiast wordt. Dus geen vage afsluiter van “laten we volgende week weer even bellen om op het gesprek terug te komen” of “Laat het verhaal even rusten en bel me gerust als je meer weet”. Daarnaast werkt het erg sterk om een snelle beslissers korting te geven. Bijvoorbeeld 5% korting op de eerste factuur als er direct akkoord wordt gegeven. Je zult zien dat een momentum de kans verhoogt dat je een nieuwe klant erbij hebt.

In module 9 van onze online sales training gaan we je leren om het verkoopgesprek goed af te sluiten en een positief vervolg te creëren.

In onze SuperSales Formule hebben we 10 modules ontwikkeld met video’s, waarmee je leert om meer te verkopen tijdens een verkoopgesprek. Lees verder over onze SSF training!

Over de auteur

Menno Bouma

Facebook Twitter Google+

Menno Bouma is internet marketing specialist voor ondernemers die willen groeien met een website of webshop en internet marketing.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*